Geen warm water, eng hostel, butler hotel en B&B

Soms rijden we op een dag heen en weer naar België, maar vaak kies ik toch voor een overnachting. Simpelweg omdat je zo wat rustiger kan opstarten in de ochtend bij een verkoop.

Ik kijk meestal op booking.com een dag van tevoren of dezelfde dag dan krijg je namelijk de mooiste aanbiedingen. We zijn niet zo kieskeurig hoor als we maar en eigen badkamer hebben en als het maar schoon is. Hierdoor komen we op de mooiste maar ook vreemdste plekken in België. Van hotel naar B&B tot hostel. Vorig jaar kwamen we in een mooi hotel in Meerle net over de grens van Nederland. Het hotel ligt op een prachtig landgoed.

Onderweg werden we gebeld door de eigenaar, er was een probleem, de warm water ketel had het begeven en dus hadden we geen warm water of verwarming. We konden een compensatie krijgen of kiezen om uit te wijken naar  ander hotel  behoorlijk stuk uit de richting. We hebben voor de compensatie gekozen. Die nacht was het -6 , dus koud! In de ochtend snak je naar een warme douche maar krijg je een koude. Dus fris en heel fruitig het ontbijt genuttigd.

De compensatie was prima geregeld. Dit krijg je altijd via Booking.com omdat je daar ook aan betaald. Alleen de eigenaar heeft ons een jaar bestookt met mailtjes dat wij wanbetalers zouden zijn, tot een bedreiging met een deurwaarder aan toe, hij begreep het systeem niet van booking.com.

De maand erop een hostel geboekt. Aangekomen in het dorp worden we naar een oude militaire begraafplaats geleid. Een enorme begraafplaats. De borden leiden ons drie rondjes om de begraafplaats, in een bos, en uiteindelijk komen we uit bij een groot gebouw wat er oud en vervallen uitziet. Lopende om het gebouw hoor ik allemaal Duitse kinderstemmen en heb ik het idee in een  oorlog film terecht te zijn gekomen. De rillingen lopen over mijn rug. Ik kijk Frank aan en zeg ik heb hier geen goed gevoel over.

Binnen lopen we door smalle gangen en komen in een grote eetzaal uit. Daar zitten zo’n 45 Duitse kinderen te eten. De begeleider ( een lange blonde man met blauwe ogen) vraagt mij op een wat strenge manier, in het Duits, wat we komen doen. Uitgelegd dat we een kamer hebben geboekt. De begeleider zegt vol te zitten dat er dus een dubbele boeking is. Frank en ik zijn zeer snel vertrokken. Bijna rennend verlaten we het terrein. We zoeken een ander hotel in de buurt en komen bij een Chinees restaurant terecht die ook nog kamers verhuurd. Alles is perfect geregeld. Tot in de puntjes. Uiteindelijk hebben we luxer geslapen en het verschil in geld terug gekregen van Booking.com. Hostels boeken doen we niet meer op een begraafplaats.

Maar natuurlijk komen we ook op zulke mooie plekken. In Retie bijvoorbeeld, Villa Tilia.

Beetje laat op de avond geboekt dus hotel gebeld dat we het niet gaan redden voor 22.00 uur. Geen probleem. Uiteindelijk kwamen we om 21.00 uur aan. Midden in het dorp een groot herenhuis met een prachtige deur. Voordat we aan konden bellen werd er open gedaan door een zeer vriendelijke jongeman. Hij begeleid ons naar binnen en ons valt op dat hij zeer behulpzaam is. Alles wordt voor ons gedaan. Tas naar de kamer gebracht en de deur werd voor ons open gedaan. Een prachtige kamer. En omdat we nog niet gegeten hadden toch maar even naar het restaurant. Alles in klassieke sferen. Marmer op de vloer en plafonds met originele ornamenten en beschildering.

De kok/semi eigenaar kwam aan de tafel alles uitserveren, We hebben heerlijk gegeten

Het bleek dat hij in België een tv kok is. Laten we zeggen de Herman den Blijker van België. Zeer vriendelijk vertelt hij dat we in een butler hotel beland zijn. Butlers worden er opgeleid en het is een sterren restaurant. Frank en ik hebben genoten en zijn 1 avond geheel in de watten gelegd.

Een van de plekken waar we echt graag komen is Geraardsbergen. Ik weet niet of je een beetje van wielersport houdt maar hier leeft dit enorm. Als je door de dorpjes rijdt die allemaal op heuvels liggen kom je veel wielrenners tegen. Men heeft daar hard gestreden om “de muur” van Geraardsbergen weer terug te krijgen in de ronde van Vlaanderen.

Het is een prachtig gebied en voor de wielrenners een walhalla. Als chauffeur moet je aan de kant als er wielrenners aankomen.

Wij slapen er altijd in B&B Hakuna Matata. De eigenaar is een behulpzame vriendelijke man Franky genaamd. De B& B ligt in een stilte gebied, nou ja je mag er niet toeteren. Als je er aan komt sta je er nooit voor een dichte deur. De kamers zijn er ruim en goed verzorgd.

Je hoeft eigenlijk niets mee te nemen als het om verzorging producten gaat, tandenborstel tandpasta scheerspullen aan alles is gedacht. Het is er in de nacht zo stil dat je amper durft te praten. Je komt er in 1 nacht volledig tot rust. In de ochtend ontbijt je in de keuken van het gezin, en kijk je over de prachtige tuin uit met opgaande zon. Franky staat altijd open voor adviezen tips over de omgeving of gewoon een gezellig gesprek. Hij regelt zelfs een tafeltje in de plaatselijke kroeg Bar Gidon (daarover schrijf ik in mijn volgende blog meer)

Er komen veel prof wielrenners omdat het gebied ideaal is om te trainen. Dus zit je zomaar te ontbijten met Niki Terpstra of een andere prof wielrenner.

Eén nacht is soms al genoeg om je totaal ontspannen te voelen, alles valt en staat met gastvrijheid in België!

Write a comment

Comments: 1
  • #1

**** B&B Hakuna Matata (Thursday, 22 March 2018 22:17)

Top ! Bedankt voor de leuke commentaren ! Altijd welkom ! Hakuna Matata ! http://bbhakunamatata.com . Franky en familie